Георги Тихов: Бизнес, който не е способен да се адаптира, изчезва

28.12.2017

В навечерието на новата година се срещаме на живо с бизнес абонатите на "Капитал" в различен формат събития с обща тема Digital Transformation. Заедно с тях търсим отговорите на въпросите как цифровите технологии влияят на бизнеса им и как променят производството, услугите, начините за продажба, разработването на нови продукти.

Георги Тихов е един от четиримата основатели на компютърната компания "Стемо". Роден е в Габрово, завършва гимназия в Германия, а в началото на 90-те завършва висшето си образование в своя роден град. Има бакалавърска степен по "Маркетинг" и магистърска степен по "Човешки ресурси".

 

Как технологиите и интернет променят вашия бизнес?

- Интернет промени и продължава да променя света. Позволи на хората да се отворят, което даде възможност на компаниите да преминат към един нов вид състезание - да се подготвят по-добре и да предоставят повече ноу-хау и добавена стойност на клиентите си. Що се отнася до дигитализацията, ще си позволя едно сравнение - нашето поколение например проверява спортните резултати в интернет. Но следващото направо казва "Siri, какъв е резултатът от мача на Реал Мадрид снощи". Това е нов начин на използване на устройствата и технологиите в помощ на потребителите. Това наблюдаваме и при големите компании като SAP - когато някой иска да търси информация в огромна база данни, те създават помощници, които интуитивно да проучат вашите навици и впоследствие да ви помогнат да намерите търсеното по най-лесния начин.

 

Какви са основните тенденции във вашия сектор?

- Преди всичко това са облачните услуги и технологии, които бяха наложени от световните лидери. Те предполагат повече добавена стойност за компаниите. Хардуeрният бизнeс се измества към центровете за данни и телекомите. Системните интегратори като нас трябваше да променят своя фокус. Доскоро мислехме, че този вид услуги в страна като България няма да се случат бързо, но те вече са реалност. Това пък предполага нужда от нови и нови IT специалисти. Пазарът за такива квалифицирани експерти е много динамичен. Заплащането се увеличава, което е добре за трудовия пазар. В същото време за една производствена компания е много трудно да поддържа IT екип и трябва да разчита на компания като нашата, за да да купува услугата. Която пък е доста по-евтина.

 

Как се променя компанията ви и как реагира на новостите?

- Някои клиенти реагират с недоверие. Съмняват се, че защитата на данните не е достатъчно добра или че пазарът не е готов. Но докато се усетят, и пазарът е достигнал до този етап сам. Просто икономическата логика показва, че промените трябва да се случат. Разбира се, тези тенденции се развиват с няколко години закъснение спрямо САЩ и Европа. Но вече са реалност.

 

С какви проблеми се сблъсквате и как ги решавате?

- Винаги съм си мислил коя е основната дума, която характеризира съвременния бизнес. Според мен тя е гъвкавост и промяна, или адаптивност. Ако един бизнес не е способен да се адаптира към пазара и тенденциите, той става губещ и за години изчезва. От близкото минало мога да посоча компании, които бяха големи за нашия пазар и имаха огромни рекламни бюджети, но днес вече ги няма. И то не защото бяха лоши компании, а защото не успяха да се адаптират.

 

Какви са очакванията ви за 2018 г.?

- Общо взето, оптимистични, но не чак толкова. Причината се крие в публичния сектор, който е един от най-големите клиенти на IT услуги в България. При него наблюдаваме забавено развитие. Може би е нужно в големите проекти да се даде възможност и на българските компании да участват по-активно. Защото именно тези фирми имат огромен потенциал, поддържат човешки ресурс и създават печеливша икономика. Достатъчно е да погледнем конкурса за тол-система - къде са българските компании в него? Имаме партньори от Румъния, Словакия, Европа, но не и от България. И за следващата година отново говорим за електронно правителство, инфраструктурни проекти в областта на информационните технологии и др., но не виждаме да се случват.

В същото време оптимизмът ми идва от частния сектор. Много от компаниите разбраха, че инвестициите в IT им дават конкурентно предимство. Големи фирми залагат на световни ERP системи като SAP, внедряват CRM платформи и инвестират в развитието си.

 


Интервю на Константин Николов

Сподели

Последни новини

17.05.2019

Браво тенъри!

10 години трудов стаж в компанията навършиха.

21.04.2019

СТЕМО проведе традиционния си пролетен семинар във Варна

Фокус на семинара бе подобряването на технологичната среда за бизнеса на клиентите.

Научавайте първи за нови промоции! Запишете се за нашия бюлетин!